Mont Blanc 4010 möh

Publicerat av Johan den

6 dagar alpinklättring och förberedelse till en bestigning av Mont Blanc.

Vi träffades på eftermiddagen över en kaffe och gick igenom det tänkta upplägget med Philip, Max, Robin och Gustav. Det är jag och Tobbe Granath som är guider på veckan och eftersom vi är tre stycken i varje replag kan vi göra något mer avancerade turer på förberedelsedagarna än normalt.

Dag 1 tar vi liften upp på Aiguille du Midi och gör en lugn vandring över till Torino hyttan på ca: 3,5 timmar.

Dag 2 blir det tidig frukost och vi startar turen kl: 05.00 vi beger oss till Tour Rond och förhållandena är perfekta så vi tar det ganska lugnt på turen så vi inte ska anstränga oss så mycket utan mest vistas på höghöjd och vänja oss vid den.

Dag 3 vandring tillbaka mot liften med två fina klätterturer och ett fika stopp i Cosmique hyttan och eftersom vi startade tidigt på morgonen är vi tillbaka nere i byn redan kl:1 så vi får en lugn eftermiddag med mycket vila inför Mont Blanc.

Dag 4 träffas på tågstationen i Chamonix och reser ut ur dalen byter tåg och åker till ändhållplatsen uppe i bergen. Härifrån har vi 2.5 timmars vandring till Tete Rouse hyttan. Förhoppningarna är på topp eftersom vi har hållit nere farten på alla turer under veckan och alla har hunnit tränat bra på hemmaplan så är formen och känslan väldigt bra hos alla.

Dag 5 dagen då det gäller. Väldigt tidig väckning, klockan ringer redan 01.10 på morgonen och det går att ta på förväntningen alla är fullt fokuserad när packningen åker ner i väskorna och allt kontrolleras både en och två gånger idag ska allt ska vara perfekt, efter frukost så är vi iväg kl 02.03. Första två timmarna har vi klättring i ca:600 höjdmeter upp till Gouter hyttan här tog vi en fika i värmen och justerar klädseln innan turen flackar ut och det är vandring i ca: 4 timmar till toppen. Vi står på Mont Blanc kl 8.20 på morgonen och kramar om varandra och jublar. Nu är målet att ta oss hela vägen tillbaka till Chamonix och eftersom förhållandena är perfekta och det ligger kvar mycket snö långt ner så kommer det inte vara något problem att hinna med. Vi sätter fart ner längs toppkammen, glaciärvandringen, ned klättringen och sista 400 höjdmetena till tåget kan vi åka på fötterna i snön innan vi äntligen är nere vid tåget. Lyckan är total hos alla och själv firar jag min 10 gång på toppen av Mont Blanc.